Tuesday, December 3, 2013

Helt Klaus av Rasmus Jørgensen 

Varighet: 25 min 
Målgruppe: 12-15 år

Stykket helt Klaus handler om 15 år gamle Rasmus som skal på klassefest på en turisthytte på sør-landet, sammen med Adrian, josefine og resten av klassen. Turen tar oss med på hutteturen med forelskelse, misunnelse, dagdrømming og frustrasjon.


Martine Karlsnes
Scenen og salen fylles godt selv med bare en person. For at stykket ikke skal bli kjedelig varierer han mellom humor, alvor og litt sang. Måten Rasmus formidler historien uten mikrofon og rekvisitter er utrolig. Han får publikum med på reisen til turisthytta ved å snakke TIL publikum og være engasjert. Samtidig bruker han et tydelig kroppsspråk noe som får publikum til å kjenne på følelsene til Rasmus. 

Handlingen er noe de fleste ungdommer kan kjenne seg igjen i. Det handler om en vanlig ungdoms hverdag, oppturer, nedturer og utfordringer. 

Jeg syntes stykket var bra siden Rasmus formidlet fortellingen på en veldig unik og utrolig måte, og fikk oss til å kjenne han og hverdagen hans. På bare en halv time blir vi ført nærmere Rasmus og lærer oss å kjenne hvordan han opplever problemer som oppstår.

Hadde jeg fått muligheten ville jeg gått på forestillingen en gang til, men samtidig holder det å se stykket en gang. Siden det er framført så personlig, ville jeg nok kanskje tolket stykket litt anderledes andre gangen. Han er utrolig flink, så kanskje en annen historie?


Tara F. Johnsen
Desverre fikk jeg følelsen av at fortellingen var for enkel. Uansett om dette hadde vært en sann historie eller ikke, så ble det for enkelt for min smak. Og det er veldig dumt når han forteller om den 15 år gamle seg, og det ikke kommer inn som en bra nok fortelling hos en 15 åring. 
Jeg følte at det ble for mye vitser fra hans tid, jeg forsto alle vitsene, men de var ikke morsomt i mine øyne. 

Det positive med forestillingen var at skuespilleren, Rasmus Jørgensen, han tok scenen veldig bra. Han var på scenen helt alene, men fylte plassen på en veldig bra måte. Under hele forestillingen var han i rolle, og var overbevisende. Han hadde en bra måte å fortelle hele historien. Men må innrømme det ble litt mye når han plutselig sang midt i settningene. Det gjorde at måten han snakket på ble bare kluss. 

Jeg ville ikke gått å sett denne igjen for å høre historien, men heller for å se Rasmus igjen siden jeg synes han var veldig flink. 


Vi velger å gi stykket 4 av 5 teatermasker
Dette synes vi fordi stykket var godt gjennomført og fengende, men det falt ikke helt i smak for alle.





No comments:

Post a Comment